woensdag 2 oktober 2013

Onze steun gaat naar ... een nieuw klaslokaal

Zoals velen onder jullie al weten, zamelde ik samen met heel wat familie, vrienden en kennissen meer dan €6000 in voor de NGO La Esperanza Granada. Enkele maanden later is het moment eindelijk daar dat ik het bedrag mag overdragen aan de organisatie.

Toen ik twee maanden geleden toekwam in Granada met dat enorme bedrag op mijn rekening, duurde het niet lang of ze hadden al een project voor ogen. Een groep Britse studenten werkte in augustus aan een nieuw klaslokaal voor de school 'Madre Teresa de Calcuta'. Naarmate het project vorderde, bleek dat er onvoldoende fondsen waren om het gebouw af te werken. Pauline vroeg me of ze een deel van het ingezamelde bedrag mocht gebruiken om dit project af te werken. Mijn antwoord: "Natuurlijk!"

Eind augustus nam ik een eerste foto van het gebouw, toen de werken nog volop bezig waren. Het leek me fantastisch om hieraan een deel van het geld te besteden. 

Ongeveer een maand later is het klaslokaal af en moet er enkel nog geschilderd worden. De school heeft eindelijk een lokaal voor de kleinsten. Het is moeilijk te beschrijven wat een prachtig moment het was om te zien hoe de kleutertjes voor het eerst les kregen in hun nieuwe klaslokaal. De leerkracht was gelukkig en kon maar niet zwijgen over de prachtige muren, het dak en de frisse lucht (38°C) die door het raam naar binnen kwam.

Binnenkort wordt het lokaal geschilderd en volgt nog de officiële opening. We kregen alvast een bedankwoordje in de nieuwsbrief van deze maand:

"Another new classroom complete!  Madre Teresa de Calcuta school now has an extra classroom for their kindergarten (preescolar) and also a kitchen for cooking the school food.  It was well underway by the end of August, and now we used funds raised by Anka Verhoeven to complete, including the roof.  The children are happy in their new classroom, only the painting and the official opening to go!  You can read some more about it here on Anka’s blog – in Dutch - http://www.ankanica.blogspot.be/ and English version: http://www.ankanica-english.blogspot.be/"

We kregen ook een officiële brief om ons te bedanken voor de steun:


Ik krijg vaak de vraag waarom ik juist La Esperanza Granada gekozen heb om te steunen. Bij deze wil ik daar graag eerlijk op antwoorden: La Esperanza is de eerste en enigste organisatie waarvan ik weet dat we hetzelfde doel voor ogen houden en dat zijn de kinderen. De kinderen zijn en blijven de focus van elk project en geloof mij wanneer ik zeg dat het gevoel van geluk bij een glimlach van één kindje hier, nog niet eens vergelijkbaar is met het 'geluk' van een leven daar.


Een aantal foto's om af te ronden: